СТОРІНКА ПСИХОЛОГА

 

Психолог - це не той, хто знає відповіді на питання, а той, хто знає, як їх шукати. (Д.Леонтьєв)

У міру того як людина дорослішає й академічні завдання стають складнішими, дуже важливо, щоб основні навички їх вирішення були присутні та функціонували належним чином. Сильні когнітивні навички є ключем до високих досягнень у навчанні. Без них людина із проблемами з навчанням або читанням не може повністю використати свій потенціал.
Якщо ваша дитина відчуває труднощі у навчанні або читанні, причина може полягати в недостатньому розвитку однієї або кількох базових когнітивних навичок. Якщо причина дійсно в цьому, вона підлягає коригуванню за допомогою спеціальних індивідуальних навчальних програм, спрямованих на подолання «слабких місць», специфічних для кожної конкретної дитини.

Види ігор які ви можете використовувати самостійно для розвитку дитини

-головоломки (лабіринти, складання мозайок, знаходження порядку тощо)

-пазли

-настільні ігри (ерудит, крокодил, асоціативні ігри, ігри на відповідність тощо)

Зверніть увагу, важливо не тільки грати в ігри, а й промовляти процес гри. Спонукайте вашу дитини пояснювати вам деталі її дій, чому вона вважає що якесь явище повинне бути саме таким. Розповідайте свої історії  таким чином,щоб вони були близькі до її уявлення, пояснюйте та демонструйте ті чи інші незрозумілі для неї речі та завжди ПАМ'ЯТАЙТЕ у дітей немає НЕПРАВИЛЬНИХ відповідей, їм просто не вистачає знань, не "вбивайте" дитячу мотивацію до пізнання нового кажучі їй,що вона не права,що її відповідь не вірна, натомість разом з нею перевірте деталі та пізнавайте нове, мотивуйте та зацікавлюйте у пошуку інформації.

Н.С. Немудрова

Психологія дитячого малюнку:  яким кольором малює ваша дитина 

(Притула А. В.)

Консультація для батьків "Бадьора зарядка - початок вдалого дня"

(Притула А. В.) 

Абетка порад батькам

(Притула А. В.)

Тренування пам'яті дитини з використанням звукових, смакових та нюхових асоціацій

(Притула А.В.)



Люди часто намагаються згадати звуки, смаки, запахи для того, щоб якомога точніше відновити в пам'яті якісь події. Це ж стосується і дітей, в пам'яті яких формуються образи події, об'єкта, ключами до яких стають звуки, смаки, запахи, які сприяли їх виникненню.

Цю особливість пам'яті малюків також беруть до уваги під час занять ейдетикою, звертаючись до набутого досвіду дитини, до уявлень про предмети та явища, які сформувалися за допомогою слухового, нюхового, смакового аналізаторів.

Звукові асоціації

Для занять можна використовувати аудіозаписи різних звуків і шумів, але, враховуючи специфіку роботи з маленькими дітьми, краще використовувати виготовлені мішечки, в які слід покласти різні предмети, які видають різні звуки. Наприклад, в один мішечок покласти целофановий папір, в інший - копійки, в третій - брязкальця і т .д. Крім того, можна підготувати ножиці, склянку з водою і трубочку (для того, щоб дути у воду), сопілку, свисток, музичний молоток, дзвіночок та інше. Наявність цих джерел звуків дозволяє вільно маніпулювати ними, при цьому не обмежуючи можливості дитини.

Порядок і способи роботи

Розкладіть перед очима дитини ряд предметних зображень або ж самих предметів. Використовуючи мішечки, запропонуйте прослухати обраний звук, після чого запитайте: «Про що ти подумав, почувши цей звук?»

Наприклад, зашарудіть звуковим мішечком з целофановим папером і поставте запитання:

- Про що ти подумав, почувши цей звук?

Варіанти відповідей:

- Я подумав про книгу, тому що, коли її гортаєш, шарудять сторінки.

- Я подумав про листя, тому що, коли дме вітер, на деревах шарудить листя.

Якщо дитина не має в минулому досвіду такої роботи зі звуками, на перших порах треба допомагати їй з відповідями, детально пояснюючи асоціативні зв'язки.

Якщо дитина з легкістю справляється з подібного роду заняттям, можна переходити до більш складного варіанту, коли слід не просто відгадати, що знаходиться в мішечку, але також потрібно встановити варіанти асоціативних зв'язків з предметами і подіями, та пояснити хід своїх думок.

Наприклад, запропонуйте послухати дзвін монет, захованих у мішечку, і запитайте:

- Про що ти подумав, почувши цей звук?

- Я подумав про магазин, тому що, щоб купити товар, потрібні гроші.

- Я подумав про будильник, бо він видає схожий звук, коли дзвенить.

- Я подумав про кухню, бо подібним чином дзвенять ложки та виделки.

Корисні поради

  1. Заохочуйте спроби дітей вгадати, що саме знаходиться в звуковому мішечку.
  2. Намагайтеся використовувати тільки варіанти асоціативних зв'язків.
  3. Також намагайтеся не показувати предмети, які заховані в мішечки (ножиці, сопілка тощо.)

Смакові асоціації

Існує така гра: «Вгадай смак». Однак ейдетичний напрямок не передбачає вгадування. Питання, як і колись, буде таким: «Про що ти подумав?» Для цього виду роботи не потрібні реальні смакові відчуття: смаки ми уявлятимемо. І, залежно від вікової категорії дитини, запропоновані смакові відчуття будуть ускладнюватися і розширюватися.

Отже, крім звичних нам солодких, кислих, гірких, солоних смаків, можна взяти і температурні якості: гаряче і холодне. Для дітей старшого віку можна використовувати комбінації: солодке і гаряче, солоне і холодне. Також за бажанням можна додати ще й такі тактильно-смакові відчуття, як хрусткий, соковитий, гіркий, пекучий, твердий, рідкий тощо.

Для роботи зі смаковими асоціаціями, як і для роботи із зоровими асоціаціями, будуть потрібні предмети або предметні зображення різних продуктів і піктограм (схем) смаків. Хід роботи залишається такий же: потрібно розставити все підготовлене перед очима дитини, вибрати піктограму смаку (наприклад, солодке) і запитати: «Що тут є солодке?»

Корисні поради

  1. До заданих смакових відчуттів намагайтеся підібрати якомога більше продуктів, і навпаки, до кожного продукту намагайтеся підбирати нові смаки. Наприклад, кисла вишня, а ось вишневе варення солодке. Або чай гарячий і солодкий, а буває кислий з лимоном і холодний.
  2. Дітям молодшого віку пропонуйте варіанти, пов'язані тільки з одним зі смакових відчуттів.
  3. Дітям старшого віку пропонуйте гру без додаткових предметних зображень: «У мене є дещо солоне і холодне. Про які продукти або страви ти подумав?»

Нюхові асоціації

Нюховий аналізатор, напевно, найсильніший з усіх вищезазначених. Тому, використовуючи його в роботі з малюками, потрібно бути особливо обережними, оскільки здатність сприймати різні аромати ще не достатньо досліджена. Для однієї людини той чи інший запах може бути приємний, а для іншої - ні. І зовсім не тому, що він неприємний для всіх, а тому, що викликає у кожної людини певні асоціації. Основний спосіб використання нюхового аналізатора - звернення до дитячої уяви.

Можна використовувати нюхові коробочки з різними ароматами: ароматами трав, спецій, парфумів, м'ятним ароматом. А можна використовувати предметні зображення, розглянувши які, запитати: «Який предмет ми будемо нюхати?» Дитина буде пропонувати різні варіанти відповідей, а дорослий повинен продовжувати ставити провокаційні запитання, відповіді на які дитина повинна обґрунтувати. Наприклад, якщо дитина сказала, що автомобіль пахне бензином, то дорослий повинен запитати, як пахне іграшкова машинка. Якщо дитина сказала, що чашка пахне, оскільки в ній є чай з лимоном, тоді дорослий може поцікавитися, чи буде пахнути чашка, коли вип'ють чай, або коли в неї наллють воду.

Таким чином, звертаючись до набутому досвіду дитини, до уявлень про предмети і явища, використовуючи слухові, нюхові та зорові асоціації, ми крок за кроком будемо тренувати її пам'ять, асоціативне мислення, мовлення, увагу, що обов'язково позитивно вплине на розвиток психічних процесів, а також на загальний розвиток дитини.

Створено за допомогою Webnode
Створіть власний вебсайт безкоштовно! Цей сайт створено з допомогою Webnode. Створіть свій власний сайт безкоштовно вже сьогодні! Розпочати